SPØRGSMÅL 1

Skal der ske begrænsninger
af busruterne på Thyholm?

A – Socialdemokratiet
Henriette Christensen

Hvidbjerg
59 år
Jobrådgiver, Jobcenter

Som udgangspunkt skal vi ikke lave begrænsninger på busruterne, da det er en rigtig vigtig del af vores muligheder for transport på Thyholm.  

Vi har igennem årene været igennem mange ændringer i busruterne og set at forringelse ikke gør bosætningen mere attraktiv. Vi kan måske tænke lidt alternativ i forhold til hvordan busserne skal se ud... størrelse og drivkraft i busserne..og så skal man se på behovet i forhold til tidspunkter og brugen af busserne, så man kan lave det bedste for de borgere der har behov for transport og så skal vi bruge lidt tid på at undersøge behov og mulighederne i stedet for bare at skære ind til benet...

Mvh Henriette Christensen, kandidat på Thyholm for Socialdemokratiet 
------------------------------------------

C – Det konservative Folkeparti
Jacob Aarlit Gade

Smerup
52 år
Projektkonsulent

Begrænsninger vil jeg ikke kalde det. Men det er rigtigt, der bliver lavet lidt om i ruterne.

For fremtiden får vi to ruter på Thyholm og Jegindø.

Der er for flere år siden vedtaget nogle principper for skolebuskørsel i Struer Kommune og i forhold til disse principper, kommer busserne til at køre ca. dobbelt så meget.

Busserne kommer til at køre lidt oftere og samtidig beholder vi vores Knudepunkter til Flextrafik.
---------------------------------------------------

B – Radikale Venstre
Peter Vestergaard

Hvidbjerg/Semb
52 år
Familieplejer

Vi har set på busdækningen på Thyholm med fokus på, hvordan vi bruger ressourcerne bedst muligt og samtidig sikrer, at flest muligt får et godt tilbud. Derfor foreslår vi at lægge to busruter sammen. Dækningen bliver stort set den samme som i dag – og faktisk bliver forbindelserne til skolen styrket, så eleverne kan komme til og fra, også ved ændringer i skemaet. Samtidig har vi genindført knudepunkter, som giver bedre betjening af de områder, der ligger yderst. På den måde bruger vi pengene klogt og får mere ud af den kollektive trafik på Thyholm.

Vh. Peter
--------------------------------------------------

V – Venstre
John Vangsgaard

Barslev
49 år
Svejser og salgsarbejde

Tre ruter bliver til to.

Jeg tænker spørgsmålet kommer ud af budgetaftalen for 2026, hvor ruter for skolebusser og lokalruter tænkes sammen til at blive én og samme bus.

Her på Thyholm er der tale om skolebusrute 347 og 348 samt lokalrute 349 der til næste år bliver til to ruter. Skolebusrute 348 forbliver en skolebus, mens rute 347 og 349 bliver slået sammen til en lokalrute, hvor skoleelever selvfølgelig også kan køre gratis med.

Det vil give nogle forskydninger i tiderne for ruterne, men overordnet set står vi med muligheden her for at udnytte resurserne noget bedre, og holde næsten samme serviceniveau.

Retningslinjerne for transportberettigede skoleelever kommer til at fremgå senere fra Struer kommune. Men med denne beslutning kan lokalruten desværre ikke altid komme helt til indkørslen. Der tages dog stadig hensyn til skolebørn ved de store veje.

Med venlig hilsen John Vangsgaard

--------------------------------------------------

F – SF socialistisk Folkeparti
Anne K. Bøge Petersen

Floulev
61 år
Social- og sundhedsassistent, Familieplejer

Det korte svar er JA, ud fra det man har besluttet ved byrådets budgetforhandling. Godt nok kommer der flere busafgange i forbindelse med skoletiderne. Men generelt prioriterer man med en besparelse, og dermed en serviceforringelse, i og med at der vil være færre ruter uden for skoletiderne.
Men for mig at se, er det jo nu engang sådan, at det jo ikke kun er skolebørn, der skal have mulighed for at tage bussen. For en almindelig borger på Thyholm  og i særdeleshed de ældre, der ikke har bil eller kan køre, vil deres mulighed for at tage bussen uden for skoletiden i den grad forringes. Selv for enkelte skolebørn vil der være forringelser, hvis de bor uden for den rute, der bliver givet bud på. De børn skal så afhentes i taxi. I dag bliver skolebusruten tilrettelagt ud fra de børn, der er skolebusberettiget og ikke ud fra ruten. De børn har så ikke mulighed for at tage nogen med hjem. De bliver heller ikke en del af det fællesskab, der er i bussen på tværs af klasserne.
Vi har gratis bybusser i dag, det er godt. Men serviceforringelsen vil også ramme her.
Det er rigtigt godt, at det er besluttet at fastholde knudepunkterne. 
FlexTrafik er jo ikke ruteplanlagt. Den skal bestilles, og der er ventetid for afhentning op til 45 min, samtidig med at flextrafik kan være en urskov at navigere i, så er den i den grad en dyrere løsning, som al anden privatisering.

 Forringelsen af den kollektive trafik på Thyholm og i resten af kommunen var en af grundene til, at jeg ikke gik med i budgetforliget.
Man kan ikke forvente, at den kollektive trafik er rentabel. Det bliver den aldrig, men det er en serviceydelse især til børn, unge og ikke mindst sårbare og ældre borgere, som vi som politikere bør værne om og ikke formindske, for når der først er nedlagt en busrute, er det meget svært at få den igen. Derudover er jeg af den overbevisning, at kollektiv transport fremmer turismen, bosætningen, og den giver alle borgere i kommunen bevægelsesfrihed, også dem, der bor på Thyholm.

Mvh Anne K B Petersen SF 

--------------------------------------------------

Æ – Danmarksdemokraterne
Mikkel Sommer Larsen

Søndbjerg
18 år
Studerende

At begrænse busruterne på Thyholm vil være et hårdt slag mod vores lokalsamfund. For mange børn – fra 1. til 10. klasse – er skolebussen helt afgørende for, at de kan komme i skole hver dag. Hvis ruterne skæres ned, risikerer vi, at børn og unge bliver afskåret fra undervisning og fællesskab, og det vil på sigt svække både sammenhængskraften, bosætningen og udviklingen i området. Et velfungerende kollektivt transportnet er ikke blot en service, men en livsnerve for vores lokalsamfund.

----------------------------------------

Næste spørgsmål kommer på lørdag.
Har du et spørgsmål, er du velkommen til at sende det til redaktionen@thyholm.dk.